Zwanger en sporten: Zwemmen ideaal tijdens de zwangerschap

Je wil tijdens je zwangerschap blijven sporten, maar welke sport kan jij nou veilig beoefenen als je zwanger bent? Zwemmen is de ideale sport als je zwanger bent. Tijdens het zwemmen train je de armen en de benen. Je hebt geen last van je gewicht in het water en de kans op een blessure is minimaal. Door het water worden je gewrichten ondersteunt en je raakt niet oververhit.

Aanpak
Wil je lekker gaan zwemmen tijdens de zwangerschap? Schaf dan een speciaal zwangerschapsbadpak aan. Deze badpakken zitten een stuk comfortabeler dan een gewone zwempak. Ga het zwemmen niet forceren, ook niet als je voor je zwangerschap al regelmatig zwom. Probeer eerst 30 minuten te gaan zwemmen en bouwt het langzaam op naar meer, maar onthoudt forceer niet. Het is belangrijk dat je van te voren een warming-up doet en achteraf een cooling-down. Zorg ervoor dat je genoeg drinkt als je zwemt. Drink een glas water voor en na het zwemmen. Drink tijdens het zwemmen elke 20 minuten wat water.

Beste zwemslag
De schoolslag is het beste zwemslag om te doen als je zwanger bent. Tijdens de schoolslag worden de borstspieren verlengd en de rugspieren verkort, hierdoor wordt de druk op de rug verminderd. De schoolslag vergt maar weinig inspanning en dat is natuurlijk wel prettig als je zwanger bent. Eventueel kan je een snorkel gebruiken om het ademen makkelijker te maken.

Ochtendmisselijkheid
Bij sommige vrouwen wil het helpen om tegen de misselijkheid in de ochtend te gaan zwemmen.

Delen