Slecht slapen: Tips voor een goede nachtrust

Een goede nachtrust is belangrijk om de dag goed door te komen. Wanneer je goed bent uitgerust kan je beter presteren en heb je ook meer motivatie om iets te gaan doen. Een slechte nachtrust kan een akelig effect hebben op je humeur en op je lichaam.

Dag en nacht ritme
Probeer iedere avond om dezelfde tijd naar bed te gaan en sta iedere dag rond dezelfde tijd op. Je moet ervoor zorgen dat je iedere nacht ongeveer 7 uur geslapen hebt.

Koffie, alcohol en roken
Neem geen stimulerende stoffen in vlak voor het slapen. Stoffen zoals cafeïne en nicotine stimuleren de geest en houden je wakker. Alcohol als slaapmutsje is niet aan te raden, je valt snel in slaap, maar uiteindelijk wordt ’s je nachts vaker wakker.

Ga ontspannen naar bed
Zorg ervoor dat je van te voren al ontspannen bent en niet vol energie of stress zit. Door energie en stress ga je veel nadenken en blijven gedachtes terug komen.

Denk je aan die dingen die je moet onthouden? Schrijf deze gewoon op, anders blijven de gedachtes terug keren.

De televisie en computer geven licht af waardoor je vaak moeilijker in slaap kan vallen. Het zorgt er ook voor dat je veel gaat nadenken, waardoor je moeilijker in slaap komt. Mensen slapen van nature alleen als het donker is. Beter kan je een boek lezen om te ontspannen of een lekkere douche of bad nemen. Tijdens het ontspannen maak je gebruik van sfeerverlichting.

Sfeerverlichting
Maak de kamer alvast donker en zet sfeerverlichting aan. Felle lampen houden je wakker terwijl sfeerverlichting ervoor zorgt dat je meer ontspant.

Comfort
Comfort is erg belangrijk voor een goede nachtrust. Zorg voor een goed kussen dat jouw hoofd optimaal ondersteunt. Het matras moet jouw gehele lichaam goed ondersteunen.

Aanrader:
Gebruik voor het slapen een ontspannend bad met badzout met etherische oliën. Verschillende oliën zorgen ervoor dat je lichaam en geest ontspannen. Sommige oliën helpen zelfs tegen slapeloosheid. Ontdek bij Nyrela verschillende badzouten die helpen om je te ontspannen.

Tags Gezondheid
Delen