Broodje gezond maken, ingrediënten, saus en brood

Met een broodje gezond kan je eindeloos variëren. Door andere ingrediënten, saus of brood te gebruiken, proeft het broodje weer compleet anders. Afhankelijk van de ingrediënten die je gebruikt kan je het broodje zo gezond of ongezond maken als jij wil.

Soort brood
Het soort brood bepaald voor een deel de smaak en de structuur. Er is ontzettend veel keuze betreft broodjes. Je kan voor een zacht bolletje gaan of voor een hard broodje. Wie veel vezels wil eten kan het beste gaan voor een volkoren broodje, een wit broodje bevat maar weinig vezels.

Heb je geen broodjes in huis, maar wil je toch een broodje gezond? Rooster dan wat boterhammen in een tostiapparaat. Zo heb je lekker krokant brood.

Je kan ook wraps gebruiken in plaats van brood. Smeer een laagje roomkaas over de wrap heen en vul de wraps met lekkere gezonde ingrediënten.

Saus, dressing of roomkaas
Met een sausje, dressing of roomkaas voeg je een belangrijke smaak toe. Het geeft een simpel broodje een compleet andere smaak.

Een sausje zoals mayo, maakt het broodje vaak wel wat ongezonder, een goed alternatief is dan ook een sladressing. Er zijn veel verschillende soorten sladressing te krijgen, denk maar aan honing-mosterd (heerlijk bij kip) of aan een yoghurt dressing (lekker bij standaard broodje gezond). De gezondste dressing is naturel dressing, deze bevat haast geen calorieën.

Je kan ook je eigen sausje maken met Griekse yoghurt. De yoghurt zorgt voor een lekkere frisse smaak. Voeg wat citroensap, gemalen peper en peterselie toe en eventueel een teentje knoflook.

Het is ook lekker om je broodje in te smeren met een roomkaas, zoals kruidendroomkaas of monchou, dit maakt het broodje wat smeuïger en lekker fris.

Vlees en vis
Een broodje wordt extra lekker als je vlees of vis toe voegt. Je kan kiezen voor vleeswaren, zoals ham, kipfilet, rosbief en beenham. Let er wel op dat vleeswaren vaak suiker en zout bevatten en daardoor ongezonder zijn.

Je kan ook zelf vlees bakken voor het broodje. Zo kan je stukjes gegrilde kipfilet toevoegen aan je broodje, dit kan zowel koud als warm.

Wie van vis houdt kan het broodje beleggen met bijvoorbeeld plakken rauwe zalf of tonijn uit blik. Tonijn is erg lekker met zongedroogde tomaten en kappertjes.

Kaas
Je kan ook een plakje kaas toevoegen aan het broodje gezond, het plakje kaas bevat natuurlijk wel calorieën. Je kan het broodje ook beleggen met mozzarella kaas, dit is heerlijk met tomaat. Brie is ook erg lekker op een broodje, rucola, walnoten, honing en brie passen perfect bij elkaar.

Gezonde ingrediënten
Je kan allerlei combinaties maken met verse ingrediënten. Zo kan je de smaak alleen al veranderen door een andere soort sla te gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor rucola voor een meer nootachtige smaak.

Er zijn verschillende ingrediënten die je kan gebruiken om je broodje nog lekkerder te maken.

Bijvoorbeeld:
Augurk
Avocado
Gekookt ei
Komkommer
Tomaat
Sla
Radijs
Ui
Paprika
Bieslook
Pijnboompitten
Peterselie
Waterkers
Walnoten

Delen